اولین رایانه‌ای که وارد کیف شد

تولد ۲۵ سالگی لپ تاپ

اولین رایانه‌ای که وارد کیف شد

 ۲۵ سال پیش در چنین روزهایی و در روزگاری که شرکتهای مایکروسافت ، «آی. بی. ام» و اپل در تلاش برای تبدیل شدن به غولهای رایانه ای دنیا بودند شرکت ژاپنی توشیبا گوی سبقت را از رقبای آمریکایی ربود و اولین لپ تاپ تاریخ را عرضه کرد.

به گزارش مهر، در سال هایی که رایانه های شخصی «آی. بی. ام» بودند و در سال هایی که استیو جابز شرکت «NeXt» را راه انداخت و در سال هایی که مایکروسافت «ویندوز ۱.۰» خود را عرضه کرد ناگهان توشیبا از سرزمین آفتاب تابان اولین لپ تاپ خود را به دنیا هدیه داد. از آن روزها ۲۵ سال گذشته و به همین علت توشیبا تصمیم گرفته است که یک ربع قرن از عرضه اولین رایانه قابل حمل خود را با سه محصول جدید جشن بگیرد.

روزلا دستینو یکی از مدیران ارشد شرکت توشیبا داستان اولین لپ تاپ را اینگونه شرح داد:«در سال ۱۹۸۵ توشیبا از سوراخی در آب بیرون آمد و یک رایانه شخصی ناسازگار با رایانه های آی.بی.ام را عرضه کرد و به همین علت با بی مهری بازار مواجه شد. به این ترتیب تصمیم گرفت تیمی متشکل از سه نفر را برای ارائه یک پروژه جدید تشکیل دهد که از این گروه یک مفهوم جدید از رایانه های شخصی متولد شد که با محصولات آی.بی.ام سازگار بود، انرژی خود را از باتریهای قابل شارژ تامین می کرد مجهز به درایور فلاپی دیسک ۳.۵ اینچی بود و ۴.۵ کیلوگرم وزن داشت».

به این ترتیب اولین رایانه قابل حمل در این خانه ژاپنی متولد شد و T۱۱۰۰ نام گرفت و برای اولین بار در نمایشگاه سبیت هانوفر آلمان رونمایی شد و شور و اشتیاق اروپایی ها را برانگیخت.

 از آن زمان سرنوشت خواست که این شرکت از تولید رایانه های شخصی عبور کند و به توسعه رایانه های نوری، فوق قابل حمل و بسیار سبک برسد.

در این راستا، اکنون این شرکت ژاپنی برای جشن تولد ۲۵ سالگی این مفهوم جدید از رایانه ها تصمیم گرفت بار دیگر “برند” قدیمی مدلهای Libretto را زنده و سه محصول جدید را ارائه کند.

یکی از این محصولات W۱۰۰ است که دو صفحه نمایشگر ۷ اینچی لمسی دارد که یکی از آنها مجهز به صفحه کلید مجازی است و از نمایشگر دوم برای جستجو در اینترنت استفاده می شود. این محصول با سیستم عامل ویندوز ۷ کار می کند و حافظه آن یک دیسک سخت Ssd با گنجایش ۶۲ گیگابایت است. تنها ۴ کلید فیزیکی در این دستگاه ۸۰۰ گرمی قرار دارند. این محصول در دو نسخه معمولی به قیمت ۱۳۴۹ یورو و نسخه مجهز به سیم کارت نسل سوم به قیمت ۱۴۹۹ یورو عرضه می شود.

 محصول دومی که توشیبا در بزرگداشت یک ربع قرن از اختراع اولین لپ تاپ تاریخ معرفی کرده است، AC۱۰۰ نام دارد. سیستم عامل این دستگاه «آندروئید ۲.۱» است و شارژ باتری آن ۵ روز در حالت آماده به کار و هشت ساعت در حالت استفاده به طول می انجامد. قیمت این محصول ۲۹۹ یورو است که در نسخه مجهز به سیم کارت نسل سوم به ۳۹۹ یورو می رسد.

هدیه سوم توشیبا به مناسبت ۲۵ سالگی لپ تاپ، R۷۰۰ نام دارد. سبکی و باریکی از ویژگیهای بارز این محصول است.

بی شک این روزها هر یک از غول های «آی. بی. ام» ، اپل ، مایکروسافت و «اچ. پی» آرزو می کنند که ای کاش آنها به جای توشیبا جشن تولد ۲۵ سالگی اولین لپ تاپ را برگزار می کردند.

بازگشایی مدارس آغاز مهر

 

تجسم زیبایی

امام علی علیه السلام فرموده است: «به درستی که دانش، سبب زنده کردن دل ها از نادانی، روشنایی بخشیدن چشم ها از کوریِ جهالت، و توان بخشیدن بدن ها از ضعف است». با آغاز سال تحصیلی در اول مهر، همه ساله میلیون ها دانش آموز به شوق آموختن دانش، روانه مدرسه می شوند. این تکاپو، جلوه زیبایی به جامعه می بخشد ؛ گویی که خونی تازه به رگ های حیات کشور اسلامی عزیزمان وارد شده است و این چنین تجسم پرمعنایی از نسل آینده به اذهان خطور می کند. نسل فردا باید آن چنان سازنده جلوه کند که در خور فردای ایران باشد. این نسل باید کوله بار تجربه و دانش نسل گذشته را ره توشه خود کند و دمادم بر میزان شعور و آگاهی خود بیفزاید. نسل فردا، باید نسلی توانمند، سرفراز و کوشا و زمینه ساز دولت کریمه مهدوی باشد.

ادامه مطلب را بخوانید...

جایگاه بلند دانش

امام باقر علیه السلام در احادیث گوناگون، جامعه اسلامی را به دانش آموزی و تحصیل شناخت دین و دیگر علوم مورد نیاز زندگی فرا خوانده است. آن حضرت در حدیثی می فرماید: «به فراگیری دانش بپردازید؛ زیرا دانش آموزی، عمل نیک؛ طلب علم، عبادت؛ گفت وگو درباره مسائل علمی، تسبیح؛ تلاش برای جستن معرفت، جهاد؛ تعلیم و آموزش آن به دیگران، صدقه؛ و قرار دادن آن در اختیار شایستگان، مایه نزدیکی به خداوند است. دانش، میوه ای بهشتی، انسی در وحشت، همدلی در غربت، رفیقی در خلوت، راهنمایی در ظلمت ها، یاوری در سختی ها و ارجمندی نزد دوستان است».

اهمیت آموزش و پرورش

در بیان اهمیت تعلیم و تربیت همین بس که گفته اند تحقق گوهر آدمی، بدان وابسته است. غرض از آفریدن هر موجود، تحقق حالت کمال است و کارایی آدمی در دوره زندگی اجتماعی، به این بستگی دارد که تا چه حد در کودکی و نوجوانی بتواند از پرتو تعلیم و تربیت درست بهره مند شود و به حقیقت وجود خویش پی ببرد. انسان با استفاده از توانایی های بالقوه ای که در خود دارد و امکاناتی که جامعه در اختیار او قرار می دهد، و نیز در اثر تربیت اسلامی، می تواند حقیقت وجود خویش را بشناسد و به مرحله ادراک معقولات برسد و به یاری اندیشه و از روی اراده، ارزش را از ضدارزش باز شناسد و برگزیند، تا به کمال معنوی برسد که هدف نهایی آموزش و پرورش است. عناصر فرهنگی هر جامعه، از راه آموزش و پرورش شکل می گیرد. آموزش یا تعلیم، هر گونه فعالیت برای ایجاد تغییری مثبت در ادراکات فرد است.

آموزش و پرورش، سرمایه گذاری افزوده

آموزش و پرورش، به طور مستقیم در تحول و پیشرفت دیگر نهادهای اجتماعی نقش بنیادی و زمینه ساز دارد. از این رو، ضعف یا قوّت این نهاد، در نهایت به ضعف یا پیشرفت دیگر نهادهای اجتماعی می انجامد. برای سازندگی، هیچ راهی مناسب تر از توجه عمیق به امر تعلیم و تربیت نیست. سرمایه گذاری در مورد انسان، به معنای سرمایه گذاری روی مولّد فناوری است که چنانچه در این امر مهم تدابیر لازم اندیشیده شود، به خود کفایی و فناوری نوین خواهیم رسید. صاحب نظران، امر آموزش و پرورش را سرمایه گذاری افزوده می دانند؛ یعنی هزینه ای که صرف یک دانش آموز می شود، سودی چند برابر می دهد. به یقین اگر با این دیدگاه برای آموزش و پرورش برنامه ریزی کنیم، به نتیجه مثبت تری از تعلیم و تربیت خواهیم رسید.

نوآوری در آموزش و پرورش

رشد سریع جمعیت و بروز تحولات شگفت انگیز در زمینه علوم و فنون و تأثیر آن بر همه شئون اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی، ایجاب می کند که مراکز آموزش و پرورش، نه تنها خود را با این پیشرفت ها همگام و هماهنگ سازند، که در برخی زمینه ها پیشرو و عامل اصلاحات بنیادین در جامعه به شمار آیند. امام خمینی رحمه الله در این مورد می فرماید: «اکنون بر معلمان متعهد است که با کوشش خود، جوانانی را تحویل دانشگاه دهند که با آگاهی از انحرافات گذشته دانشگاه، بر فرهنگ غنی و مستقل اسلامی ایران تکیه کنند. بر اساتید متعهد است که جوانانی متعهد نسبت به مصالح کشور و آگاه به اهداف اسلام، تحویل جامعه دهند».

پیام امام خمینی رحمه الله به دستگاه های آموزشی

ارتقای علمی و اخلاقی کودکان، نوجوانان و جوانان که استقلال و آزادی کشور در گرو تربیت صحیح آنان است، همتی والا می طلبد. در این میان، معلمان و مربیان، اساسی ترین و مؤثرترین نقش را در این زمینه بر عهده دارند. امام خمینی رحمه الله در این زمینه می فرماید:«باید دستگاه های آموزشیِ متعهد و دل سوز برای نجات کشور، اهمیت ویژه ای در حفظ نوجوانان و جوانان عزیزی که استقلال و آزادی کشور در آینده منوط به تربیت صحیح آنان است، قائل باشند. نیز از این روست که نقش معلمان و اساتید در تربیت و تهذیب دانش آموزان و دانشجویان، به عنوان اساسی ترین و مؤثرترین نقش مطرح می گردد».

مدارس اسلامی

اسلامی شدن ایران، برای این کشور اهمیت ویژه داشت. توجه بزرگان اسلام به کسب دانش و نیاز دستگاه اداری اسلام به منشی، مستوفی، مدیر و...، سبب شد که در ایران اسلامی، به سرعت معلمانی پدید آیند و برای تعلیم کودکان، جوانان و.... مؤسساتی بر پا دارند. آموزش و پرورش اسلامی مانند بیشتر شئون فرهنگی دیگر، چه به صورت آموزش و پرورش مقدماتی یا مکتبی، و چه به شیوه آموزش و پرورش عالی یا حوزوی، در مساجد صورت گرفت.

مدارس جدید

در عصر حاضر، رفته رفته مدارس غیردینی در شهرهای بزرگ ایران برپا شد. ابتدا این مدارس کوچک، یک کلاسه و حداکثر چهار کلاسه بودند، ولی اندک اندک گسترده شدند. محتوای آموزش و پرورش جدید ایران، تقریباً به تمامی از آموزش و پرورش کشورهای صنعتی گرفته شده است. کشورهای صنعتی به اقتضای نیازهای وافر خود به فناوری و انسان صنعت گر، بر آموزش، به ویژه آموزش عملی بیش از پرورش تأکید کرده اند. به همین سبب، علم و به ویژه علم تجربی را بیش از اخلاق درخور اهمیت دانسته اند. کارشناسان آموزش و پرورشِ جامعه های صنعتی، نظریه های آموزشی گوناگونی دارند. این نظریه ها، خواستار انسانی سالم، فعال، پرشور و نشاط، سودجو، کاردان و مبتکر هستند و می خواهند با روش تجربی به هدف های خود برسند.

بهبود نظام آموزشی ایران

مبارزه با ظلم، طرفداری از مستضعفان و تلاش برای خودکفایی، هدف های عمده جمهوری اسلامی ایران به شمار می روند. مبارزه با ظلم، استوار بودن جامعه اسلامی ایران را می طلبد. طرفداری از مستضعفان، تقویت همه جانبه آنهاست و خود کفایی، یعنی گسترش تولید. بر اثر انعکاس این سه هدف اجتماعی در حوزه آموزش و پرورش ، سه هدف آموزشی به دست می آید: گسترش و بهبود آموزش و پرورش، آسانی دسترسی به آموزش و پرورش برای مستضعفان و تقویت آموزش عملی.

الف) گسترش و بهبود آموزش و پرورش

برای گسترش و بهبود آموزش و پرورش، باید دو نوع فعالیت در دستور کار قرار گیرد: اول، افزایش مدارس که باید در همه سطوح آموزش و پرورش، به ویژه در سطوح پایین تر دست به تأسیس مدارس جدید زد؛ و دوم ، اصلاح مدارس، که این اصلاح مستلزم انتخاب و تربیت افراد آگاه و متعهد برای کار معلمی، و تجدید نظر در برنامه ها و کتاب های درسی و تدارک ساختمان های مناسب و وسایل آموزشی کافی است.

ب) آسانی دسترسی به آموزش و پرورش

در این زمینه باید دو نوع فعالیت صورت پذیرد: اول، مبارزه با بی سوادی و دوم، تأمین امکانات تحصیلات عالی برای مستضعفان. در این صورت، لازم است از سویی موانع مالی از سر راه بسیاری از فرزندان ایران برداشته شود، و از سوی دیگر، باید محدودیت های عبور از پل کنکور را که بیشتر گریبانگیرجوانان مستضعف جامعه است، با تدابیری سنجیده کاهش داد.

ج) تقویت آموزش عملی

این فعالیت، دو گونه تلاش می طلبد: اول، گنجانیدن کار عملی، در برنامه درسی باید در همه مراحل آموزش و پرورش، بخشی از ساعات هفتگی هر کلاس را، به کار تولیدی اختصاص داد و لازمه آن، وجود آزمایشگاه، کارگاه و لوازم آموزشی در مدارس است ؛ دوم، تأسیس مدارس حرفه ای و عملی.

به عبارتی باید در کنار مدارس، مراکز حرفه ای گوناگونی برپا داشت و دانش آموزان را به حرفه آموزی در آن مدارس برانگیخت.

تبلیغ شما در این وبلاگ

اگر مایل هستید که در این سایت تبلیغات کنید می توانید در بخش نظرات پیام خود را بگذارید


اگه بنر مورد تائید قرار گرفت و مبلغ بنر مشخص شد بنر در صفحه درج می شود




دانستنیها جالب 3



سوسکها سریعترین جانوران 6 پا میباشند. با سرعت یک متر در ثانیه.


-خرگوشها و طوطی ها بدون نیاز به چرخاندن سر خود قادرند پشت سر خود را ببینند.

-کرگدنها قادرند سریعتر از انسانها بدوند.

-هیچ پنگوئنی در قطب شمال وجود ندارد.

-مادر و همسر گراهام بل مخترع تلفن هر دو ناشنوا بوده اند.

-کانادا یک واژه هندی به معنی “روستای بزرگ” میباشد.

-10 درصد وزن بدن انسان (بدون آب) را باکتریها تشکیل میدهند.

-11 درصد جمعیت جهان را چپ دستان تشکیل میدهند.

-از هر 10 نفر، یک نفر در سراسر جهان در جزیره زندگی میکند.

-98 درصد وزن آب از اکسیژن تشکیل یافته است.

-یک اسب در طول یک سال 7 برابر وزن بدن خود غذا مصرف میکند.

-رشد دندانهای سگ آبی هیچگاه متوقف نمیگردد.

-قلب والها تنها 9 بار در دقیقه میتپد.

-چیتا قادر است در حداکثر سرعت خود گامهایی به طول 8 متر بر دارد.

-شمپانزه ها قادرند مقابل آینه چهره خود را تشخیص دهند اما میمونها نمیتوانند.

-عمر سنجاقکها تنها 24 ساعت میباشد.

-مدت زمان گردش سیاره عطارد بدور خود دو برابر مدت زمان گردش آن بدور خورشید میباشد.

-روشنایی قرص کامل ماه 9 برابر هلال ماه میباشد.

-یک خرس بالغ قادر است با سرعت یک اسب بدود.

-قلب یک جوجه تیغی در حالت عادی 190 بار در دقیقه میزند که در دوران خواب زمستانی به 20 بار در دقیقه کاهش می یابد.

-اسبها قادرند در حالت ایستاده بخوابند.

-کانگروها قادرند 3 متر به سمت بالا و 8 متر به سمت جلو بپرند.

-قلب میگو در سر آن واقع است.

-گونه ای از خرگوش قادر است 12 ساعت پس از تولد جفت گیری کند.

-یک کوه آتشفشان قادر است ذرات ریز و گردوغبار را تا ارتفاع 50 کیلوکتری به فضای اطراف پرتاب کند.

-دارکوب ها قادرند 20 بار در ثانیه به تنه درخت ضربه بزنند.

-سالانه 500 فیلم در امریکا و 800 فیلم در هند ساخته میگردد.

-آدولف هیتلر گیاهخوار بوده است.

-تمامی پستانداران به استثنای انسان و میمون کور رنگ میباشند.

-عمر تمساح بیش از 100 سال میباشد.

-تمام قوهای کشور انگلیس جزو دارایی های ملکه انگلیس میباشند.

-موریانه ها قادرند تا 2 روز زیر آب زنده بمانند.

-مزه سیب، پیاز و سیب زمینی یکسان میباشد.و تنها بواسطه بوی آنهاست که طعم های متفاوتی می یابند.

-فیلها قادرند روزانه 60 گالن آب و 250 کیلو گرم یونجه مصرف کنند.

-جغدها قادر به حرکت دادن چشمان خود در کاسه چشم نمیباشند.

-80 درصد امواج مایکرو ویو تلفنهای همراه بوسیله سر جذب میگردد.

-قد فضانوردان هنگامی که در فضا هستند 5 تا 7 سانتی متر بلنتر میگردد.

-بلژیک تنها کشوری است که فیلمهای غیر اخلاقی را سانسور نمیکند.

-جلیغه ضد گلوله، برف پاک کن شیشه خودرو و پرینتر لیزری همگی اختراعات زنان میباشند.

-موز پر مصرف ترین میوه کشور امریکا میباشد.

-درتمام انسانهای کره زمین 99.9 % شباهت ژنتیکی وجود دارد.

-98.5 % از ژنهای انسان و شامپانزه یکسان میباشند.

- قلب انسان بطور متوسط 100 هزار بار در سال میتپد.

- لئوناردو داوینچی مخترع قیچی میباشد.

-سطح شهر مکزیک سالانه 25 سانتی متر نشست میکند.

-50 %جمعیت جهان هیچگاه در طول حیات خود از تلفن استفاده نکرده اند.

-در هر 5 ثانیه یک کامپیوتر در سطح جهان به ویروس آلوده میگردد.

- ظروف پلاستیکی 50 هزار سال طول میکشد تا در طبیعت شروع به تجزیه شدن کنند.

-اغلب مارها دارای 6 ردیف دندان میباشند.

-90% سم مارها از پروتئین تشکیل یافته است.

-هرگاه جمعیت کره زمین به 100 نفر کاهش یابد، 50 % پول جهان در دست 6 نفر قرار خواهد گرفت.

-موشهای صحرایی سالانه 1/3 منابع و ذخایر غذایی جهان را نابود میسازند.

-2/3 آدم رباییهای جهان در کلمبیا به وقوع می پیوندد.

- 2/3 اعدامهای جهان در کشور چین بوقوع می پیوندد.

-سرود اصلی کشور یونان متشکل از 158 بیت میباشد.

-تمساح ها قادرند آرواره های خود را با نیروی 1300 کیلو گرم ببندند.

-یک گاو بطور متوسط سالانه 2 هزار و 300 گالن شیر تولید میکند.

-خورشید از لحاظ وزن از 70% هیدروژن،28% هلیوم،1.5% کربن+نیتروژن+اکسیژن و 0.5% عناصر دیگر تشکیل شده است.

-سگهای شهری بطور متوسط 3 سال بیشتر از سگهای روستایی عمر میکنند.

-در امریکا سالانه 15 نفر بر اثر گاز گرفتگی توسط سگها جان خود را از دست میدهند.

-70% فقرای جهان را زنان تشکیل میدهند.

-نور خورشید 8.5 دقیقه طول میکشد تا به زمین برسد.

-خودروسازی بزرگترین صنعت در جهان میباشد.

-در هر 2 هفته یک زبان در جهان منقرض میگردد.

-ون گوگ در طول حیات خود تنها یکی از نقاشیهای خود را بفروش رساند.

-گربه های خانگی 70% وقت خود را در خواب سپری میکنند.

-پلنگها قادرند تا ارتفاع 5 متری به بالا بپرند.

-سم مارهای قهوه ای استرالیا تا حدی مهلک میباشد که 0.002 گرم از سم این مارها میتواند یک انسان را بکشد.

-اختراع پیچ گوشتی پیش از پیچ صورت گرفت.

عضو گیری برای این وبلاگ

هر کی می خواد عضو این وبلاگ بشه لطفا در قسمت نظرات ایمیلش رو بزاره تا براش دعوت نامه بفرستم