X
تبلیغات
امپراطوران آنلاین

بهترین راه درامد از اینترنت

بازگشایی مدارس آغاز مهر

 

تجسم زیبایی

امام علی علیه السلام فرموده است: «به درستی که دانش، سبب زنده کردن دل ها از نادانی، روشنایی بخشیدن چشم ها از کوریِ جهالت، و توان بخشیدن بدن ها از ضعف است». با آغاز سال تحصیلی در اول مهر، همه ساله میلیون ها دانش آموز به شوق آموختن دانش، روانه مدرسه می شوند. این تکاپو، جلوه زیبایی به جامعه می بخشد ؛ گویی که خونی تازه به رگ های حیات کشور اسلامی عزیزمان وارد شده است و این چنین تجسم پرمعنایی از نسل آینده به اذهان خطور می کند. نسل فردا باید آن چنان سازنده جلوه کند که در خور فردای ایران باشد. این نسل باید کوله بار تجربه و دانش نسل گذشته را ره توشه خود کند و دمادم بر میزان شعور و آگاهی خود بیفزاید. نسل فردا، باید نسلی توانمند، سرفراز و کوشا و زمینه ساز دولت کریمه مهدوی باشد.

ادامه مطلب را بخوانید...

جایگاه بلند دانش

امام باقر علیه السلام در احادیث گوناگون، جامعه اسلامی را به دانش آموزی و تحصیل شناخت دین و دیگر علوم مورد نیاز زندگی فرا خوانده است. آن حضرت در حدیثی می فرماید: «به فراگیری دانش بپردازید؛ زیرا دانش آموزی، عمل نیک؛ طلب علم، عبادت؛ گفت وگو درباره مسائل علمی، تسبیح؛ تلاش برای جستن معرفت، جهاد؛ تعلیم و آموزش آن به دیگران، صدقه؛ و قرار دادن آن در اختیار شایستگان، مایه نزدیکی به خداوند است. دانش، میوه ای بهشتی، انسی در وحشت، همدلی در غربت، رفیقی در خلوت، راهنمایی در ظلمت ها، یاوری در سختی ها و ارجمندی نزد دوستان است».

اهمیت آموزش و پرورش

در بیان اهمیت تعلیم و تربیت همین بس که گفته اند تحقق گوهر آدمی، بدان وابسته است. غرض از آفریدن هر موجود، تحقق حالت کمال است و کارایی آدمی در دوره زندگی اجتماعی، به این بستگی دارد که تا چه حد در کودکی و نوجوانی بتواند از پرتو تعلیم و تربیت درست بهره مند شود و به حقیقت وجود خویش پی ببرد. انسان با استفاده از توانایی های بالقوه ای که در خود دارد و امکاناتی که جامعه در اختیار او قرار می دهد، و نیز در اثر تربیت اسلامی، می تواند حقیقت وجود خویش را بشناسد و به مرحله ادراک معقولات برسد و به یاری اندیشه و از روی اراده، ارزش را از ضدارزش باز شناسد و برگزیند، تا به کمال معنوی برسد که هدف نهایی آموزش و پرورش است. عناصر فرهنگی هر جامعه، از راه آموزش و پرورش شکل می گیرد. آموزش یا تعلیم، هر گونه فعالیت برای ایجاد تغییری مثبت در ادراکات فرد است.

آموزش و پرورش، سرمایه گذاری افزوده

آموزش و پرورش، به طور مستقیم در تحول و پیشرفت دیگر نهادهای اجتماعی نقش بنیادی و زمینه ساز دارد. از این رو، ضعف یا قوّت این نهاد، در نهایت به ضعف یا پیشرفت دیگر نهادهای اجتماعی می انجامد. برای سازندگی، هیچ راهی مناسب تر از توجه عمیق به امر تعلیم و تربیت نیست. سرمایه گذاری در مورد انسان، به معنای سرمایه گذاری روی مولّد فناوری است که چنانچه در این امر مهم تدابیر لازم اندیشیده شود، به خود کفایی و فناوری نوین خواهیم رسید. صاحب نظران، امر آموزش و پرورش را سرمایه گذاری افزوده می دانند؛ یعنی هزینه ای که صرف یک دانش آموز می شود، سودی چند برابر می دهد. به یقین اگر با این دیدگاه برای آموزش و پرورش برنامه ریزی کنیم، به نتیجه مثبت تری از تعلیم و تربیت خواهیم رسید.

نوآوری در آموزش و پرورش

رشد سریع جمعیت و بروز تحولات شگفت انگیز در زمینه علوم و فنون و تأثیر آن بر همه شئون اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی، ایجاب می کند که مراکز آموزش و پرورش، نه تنها خود را با این پیشرفت ها همگام و هماهنگ سازند، که در برخی زمینه ها پیشرو و عامل اصلاحات بنیادین در جامعه به شمار آیند. امام خمینی رحمه الله در این مورد می فرماید: «اکنون بر معلمان متعهد است که با کوشش خود، جوانانی را تحویل دانشگاه دهند که با آگاهی از انحرافات گذشته دانشگاه، بر فرهنگ غنی و مستقل اسلامی ایران تکیه کنند. بر اساتید متعهد است که جوانانی متعهد نسبت به مصالح کشور و آگاه به اهداف اسلام، تحویل جامعه دهند».

پیام امام خمینی رحمه الله به دستگاه های آموزشی

ارتقای علمی و اخلاقی کودکان، نوجوانان و جوانان که استقلال و آزادی کشور در گرو تربیت صحیح آنان است، همتی والا می طلبد. در این میان، معلمان و مربیان، اساسی ترین و مؤثرترین نقش را در این زمینه بر عهده دارند. امام خمینی رحمه الله در این زمینه می فرماید:«باید دستگاه های آموزشیِ متعهد و دل سوز برای نجات کشور، اهمیت ویژه ای در حفظ نوجوانان و جوانان عزیزی که استقلال و آزادی کشور در آینده منوط به تربیت صحیح آنان است، قائل باشند. نیز از این روست که نقش معلمان و اساتید در تربیت و تهذیب دانش آموزان و دانشجویان، به عنوان اساسی ترین و مؤثرترین نقش مطرح می گردد».

مدارس اسلامی

اسلامی شدن ایران، برای این کشور اهمیت ویژه داشت. توجه بزرگان اسلام به کسب دانش و نیاز دستگاه اداری اسلام به منشی، مستوفی، مدیر و...، سبب شد که در ایران اسلامی، به سرعت معلمانی پدید آیند و برای تعلیم کودکان، جوانان و.... مؤسساتی بر پا دارند. آموزش و پرورش اسلامی مانند بیشتر شئون فرهنگی دیگر، چه به صورت آموزش و پرورش مقدماتی یا مکتبی، و چه به شیوه آموزش و پرورش عالی یا حوزوی، در مساجد صورت گرفت.

مدارس جدید

در عصر حاضر، رفته رفته مدارس غیردینی در شهرهای بزرگ ایران برپا شد. ابتدا این مدارس کوچک، یک کلاسه و حداکثر چهار کلاسه بودند، ولی اندک اندک گسترده شدند. محتوای آموزش و پرورش جدید ایران، تقریباً به تمامی از آموزش و پرورش کشورهای صنعتی گرفته شده است. کشورهای صنعتی به اقتضای نیازهای وافر خود به فناوری و انسان صنعت گر، بر آموزش، به ویژه آموزش عملی بیش از پرورش تأکید کرده اند. به همین سبب، علم و به ویژه علم تجربی را بیش از اخلاق درخور اهمیت دانسته اند. کارشناسان آموزش و پرورشِ جامعه های صنعتی، نظریه های آموزشی گوناگونی دارند. این نظریه ها، خواستار انسانی سالم، فعال، پرشور و نشاط، سودجو، کاردان و مبتکر هستند و می خواهند با روش تجربی به هدف های خود برسند.

بهبود نظام آموزشی ایران

مبارزه با ظلم، طرفداری از مستضعفان و تلاش برای خودکفایی، هدف های عمده جمهوری اسلامی ایران به شمار می روند. مبارزه با ظلم، استوار بودن جامعه اسلامی ایران را می طلبد. طرفداری از مستضعفان، تقویت همه جانبه آنهاست و خود کفایی، یعنی گسترش تولید. بر اثر انعکاس این سه هدف اجتماعی در حوزه آموزش و پرورش ، سه هدف آموزشی به دست می آید: گسترش و بهبود آموزش و پرورش، آسانی دسترسی به آموزش و پرورش برای مستضعفان و تقویت آموزش عملی.

الف) گسترش و بهبود آموزش و پرورش

برای گسترش و بهبود آموزش و پرورش، باید دو نوع فعالیت در دستور کار قرار گیرد: اول، افزایش مدارس که باید در همه سطوح آموزش و پرورش، به ویژه در سطوح پایین تر دست به تأسیس مدارس جدید زد؛ و دوم ، اصلاح مدارس، که این اصلاح مستلزم انتخاب و تربیت افراد آگاه و متعهد برای کار معلمی، و تجدید نظر در برنامه ها و کتاب های درسی و تدارک ساختمان های مناسب و وسایل آموزشی کافی است.

ب) آسانی دسترسی به آموزش و پرورش

در این زمینه باید دو نوع فعالیت صورت پذیرد: اول، مبارزه با بی سوادی و دوم، تأمین امکانات تحصیلات عالی برای مستضعفان. در این صورت، لازم است از سویی موانع مالی از سر راه بسیاری از فرزندان ایران برداشته شود، و از سوی دیگر، باید محدودیت های عبور از پل کنکور را که بیشتر گریبانگیرجوانان مستضعف جامعه است، با تدابیری سنجیده کاهش داد.

ج) تقویت آموزش عملی

این فعالیت، دو گونه تلاش می طلبد: اول، گنجانیدن کار عملی، در برنامه درسی باید در همه مراحل آموزش و پرورش، بخشی از ساعات هفتگی هر کلاس را، به کار تولیدی اختصاص داد و لازمه آن، وجود آزمایشگاه، کارگاه و لوازم آموزشی در مدارس است ؛ دوم، تأسیس مدارس حرفه ای و عملی.

به عبارتی باید در کنار مدارس، مراکز حرفه ای گوناگونی برپا داشت و دانش آموزان را به حرفه آموزی در آن مدارس برانگیخت.