فید چیست و نحوه استفاده از آن

RSS   یا فید را در یک جمله میتوان این چنین تعریف کرد:

روشی ساده و آسان برای دسترسی  و پیگیری مطالب وبلاگها و وبسایت های اینترنتی است. مهم ترین مزیت فید این است که شما میتوانید از طریق فید خوان به راحتی مشترک فید وبلاگ و یا وبسایتی (در صورت ارائه خروجی فید) شوید و به محض بروز شدن آن وبلاگ یا وبسایت مطلع شوید و دیگر لازم نیست هر روز به وبلاگ های مورد علاقه تان سر بزنید تا از آپدیت شدنشان با خبر شوید.

فید خوان چیست؟

فید خوان نرم افزاری است که در بازه زمانی معین خروجی فید های ثبت شده را مورد برسی قرار می دهد و  صورت بروز شدن وبلاگی ،  شما را از بروز شدن آن باخبر میکند. این نرم افزار ها هم به صورت آنلاین و هم به صورت برنامه دسکتاپ موجود هستند. اگر از مرورگر های اینترنت اکسپلورر 7 به بالا با فایرفاکس یا اپرا استفاده میکنید خود این مرورگرها دارای ابزار هایی داخلی برای خواندن فید ها می باشند و دیگر نیازی نیست که نرم افزاری خاص روی سیستم تان نصب کنید، البته نصب نرم افزارهای فید خوان مزیت خاص خودشان را دارند. در نرم افزار های تحت وب هم گوگل ریدر سرآمد فید خوان هاست و امکانات بسیار جالبی در اختیار فید خوان ها قرار میدهد ضمنا در بین وبلاگ نویسان از لفظ گودر برای گوگل ریدر استفاده میشود.

درمورد گوگل ریدر درآینده بیشتر توضیح خواهیم داد. ضمنا نرافزارهای فید خوان رو در بخش دانلود برای دانلود در اختیار دوستان قرار خواهیم داد.  

چرا از فید استفاده کنم؟

استفاده از فید چند تا مزیت مهم دارد:

1-       نیازی نیست که مرتب به وبسایت هایی که به مطالبشان علاقه مندید سربزنید.

2-       فید خوان ها معمولا مطالب فید ها را کش می کنند و میتوانید آفلاین هم این مطالب را دنبال کنید.

3-       فید رایگان است.

4-       به دلیل اینکه مطلب از قالب وبلاگ جدا میشود بسیار سریع تر است

چگونه مشترک فید وبلاگی شوم:

امروزه اکثر وبلاگ سرویس ها دارای خروجی RSS هستند ، در بلاگ اسکای خروجی فید به شکل زیر است:

http://blogaddress.blogsky.com/rss

ضمنا بلاگ اسکای بهترین عملکرد را در بین وبلاگ سرویس های ایرانی از لحاظ خروجی آر اس اس دارد و برای هرموضوع و نویسنده خروجی خاصی را ارائه میکند.برای اطلاع بیشتر به این صفحه مراجعه کنید.

 برای اینکه از دارا بودن خروجی فید وبلاگی مطمئن شوید میتوانید در مرورگر FireFox ازفعال بودن علامت RSS در نوار آدرس  مانند شکل زیر مطمئن شوید: 

 

در IE  هم آیکن RSS در نوار ابزار ضاهر میشود :  

 

با کلیک بر روی آیکن فید در هر دو مرورگر می توانید به خروجی آر اس اس همان وبلاگ یا وبسایت منتقل شود و با استفاه از گزینه Subscribe  مشترک فید وبلاگ مورد نظر تان شوید یا از آدرس خروجی فید در نرم افزار های فید خوان و یا گودر استفاده کنید.

به همین سادگی میتوانید مشترک فید وبلاگی شوید و در صورت آپدیت شدن از آن مطلع شوید.

توصیه ها برای وبلاگ نویسان:

بازدید کنندگانتان را به خواندن فید وبلاگتان تشویق کنید چون مشترکان فید بازدیدکنندگان دائمی به شمار می آیند

سعی کنید نحوه اشتراک به RSS را توضیح دهید

از آیکن RSS در وبلاگتان استفاده کنید 

درمورد فید بیشتر بدانید:

RSS مخفف کلمات Really Simple Syndication است و برپایه XML توسعه داده شده است و به یک استاندارد تبدیل شده است . طراحی اولیه RSS توسط Dave Winer انجام پذیرفت و شرکت نت اسکیپ و O'Reilly از حامیان پیشرفت آن بودند. نسخه های معروف آن 0.91 و 1.0 و 2.0 است

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد